Infrastruktura a doprava ve Slavkově
Jaký je současný stav dopravy ve Slavkově u Brna? Otřesný! Každodenní dopravní kalamity na obchvatu, plné náměstí aut, bez možnosti parkování v centru ani v jeho blízkosti, v ulicích ani na sídlištích, silnici jsou stále nebezpečnější, o bezpečnosti cyklistů a chodců ani nemluvě.
Raději se ani nepouštíme do dopravní situace v době konání velkých akcí na zámku. Nebo při otevření koupaliště. Jak to vše řešit? Přiznáváme, že to není jednoduché. Ale jde to, jen se musí chtít, rozumně a koncepčně. A hlavně už musíme jednou a někde začít. My se začít nebojíme!
1. Regionální dopravní vazby
Co nejvíce ovlivňuje naše město z hlediska dopravní zátěže? Vzrůstající intenzita autodopravy na dálnici D1 a silnici první třídy I/50 procházející naším městem. Dopady takové dopravní situace jsou pro nás zásadní ve dvou směrechh, a to ve věčně ucpané dálnici mezi Brnem a Holubicemi a nekonečnými kolonami na „Holubáku“.
Obě krizová místa řeší stát. Dálnice D1 dostane třetí jízdní pruh, investice již byla zahájena a její realizace se očekává do roku 2030. Situace na „Holubáku“ bude řešena novým velkým obchvatem, přičemž práce na tomto řešení byly zahájeny zpracováním vyhledávací studie a vlastní realizace je pak plánována mezi lety 2040 až 2050. Obě akce podporujeme, chceme být aktivní v procesu jejich přípravy, a to především v minimalizaci dopadů stavby na naše území.
Iniciativu převezmeme v obou případech pevně do svých rukou, chceme jednat se všemi dotčenými orgány na místní (sousední obce), krajské (Jihomoravský kraj) i celostátní úrovni (ŘSD, Ministerstvo dopravy) a apelovat na rychlou a věcnou přípravu nového „velkého“ obchvatu. Nebudeme čekat a sedět na židli na radnici, budeme komunikovat, jezdit a lobovat (v tom správném slova smyslu) za podporu tohoto významného investičního záměru. Nenecháme si vzít reálnou šanci vyjednat přípravu a realizaci této zásadní dopravní stavby v našem městě a jeho okolí.
Co budeme dělat do doby realizace velkého obchvatu Slavkova? Zasadíme se alespoň o realizaci dočasného řešení na křižovatkách silnice od Křenovic a Špitálské ulice se stávající trasou silnice I/50. Připravíme projektovou dokumentaci na vybudování podchodu silnice I/50 v místě pod „Holubákem“. Tento podchod nám mimo jiné umožní vytvoření záchytného parkoviště v oblasti za „Billou“ a tím vylepší situaci s dopravou v klidu při pořádání nadregionálních či nadnárodních akcí v našem městě.
2. Místní dopravní vazby
2.1 Dopravní situace ve městě
Zasadíme se o zpracování ucelené studie dopravy ve městě, zvážíme možnosti změn v režimu dopravy (například stanovením jednosměrného provozu v některých nejvíce problematických lokalitách), a to buď trvalého, nebo dočasného rázu, do doby komplexního řešení souvisejícího se stavebními úpravami (zkapacitnění silnic, parkování). Dále se zasadíme se o pořádek v centru města, na Palackého náměstí, jednosměrnou automobilovou dopravou na náměstí s vjezdem z ulice Husova a výjezdem do ulice ČSA.
2.2 Silnice, chodníky a parkování
Zasadíme se o vypracování generelu nových parkovacích míst a začneme je postupně budovat především tam, kde je to skutečně nejvíce potřeba, a to na sídlištích Zlatá Hora, Nádražní a Polní, v ulici Kounicova či na Koláčkově náměstí. Připravíme a zahájíme rekonstrukce ulic Jiráskova, Kounicova, Pod Oborou, Sušilova a Polní.
Zpracujeme seznam priorit a pravidla pro nový systém obnovy chodníků ve městě, plán realizace a financování obnovy komunikací, v úzké součinnosti se správci sítí, a každý rok vyčleníme z rozpočtu města potřebné finance na jejich trvalou obnovu. Jak? Prosazujeme dlouhodobé plánování, ne nahodilá řešení, jako je tomu teď.
2.3 Revitalizace sídlištní infrastruktury
Zasadíme se o zahájení revitalizace sídlišť, především sídlišť Zlatá Hora a Nádražní. Zahájíme také rekonstrukci sídlištních páteřních komunikací (silnic a chodníků) a k nim přiléhajících parkovacích stání. V dalších ucelených etapách budou pokračovat rekonstrukce silnic, parkovacích míst a chodníků směrem dovnitř sídliště současně s úpravou travnatých ploch, stromů i keřů a hřišť s dětskými prvky. Postaráme se o to, co bylo doteď zanedbáváno!
2.4 Slavkov jako přestupní uzel
Prosadíme modernizaci autobusového a vlakového nádraží, rozšíření parkovacích míst, resp. provázání parkování a dopravy k těmto dopravním uzlům, protože předpokládáme vyšší využívání tohoto druhu hromadné dopravy vzhledem k cenám pohonných hmot, ale i nedostatečné kapacitě silniční sítě směrem do Brna i zpět. Prosadíme také zachování autobusového nádraží v jeho stávající poloze a zabezpečíme jeho dovybavení, jelikož je jeho umístění z hlediska dostupnosti centra města i dostupnosti služeb vyvážené a optimální.
2.5 Dopravní radary
Zasadíme se o zrušení stávající formy „byznys radarů“ na silnici I/50 a místo nich zkvalitníme systém „bezpečnostních radarů“ v exponovaných částech města. Peníze z pokut jsou možná pro rozpočet města příjemným příjmem, ale náklady na administraci těchto přestupků jsou značné, čímž se efektivita výnosů významně snižuje. A především, takové radary neřeší ten nejzásadnější problém, odstranění bezpečnostních závad na uvedených úsecích silnice I/50.
2.6 Bezpečné přechody pro chodce
Prosadíme modernizaci osvětlení přechodů pro chodce s využitím zdrojů z městského Fondu dopravní infrastruktury. Jedná se o naši prioritu v oblasti dopravní bezpečnosti pro chodce, která byla dlouhá leta opomíjena. V souvislosti s generelem nových parkovacích míst je třeba myslet na důslednější omezení parkování před přechody pro chodce, poněvadž takto zaparkovaná auta představují podstatné riziko pro bezpečné přecházení silnic v našem městě.
2.7 Bezpečné cesty pro cyklisty
Zajistíme vypracování generelu sítě vnitřních městských cyklostezek a zahájíme jejich realizaci s využitím zdrojů z městského Fondu dopravní infrastruktury. Jde o naši priorita v oblasti dopravní bezpečnosti pro cyklisty, s cílem podpořit vnitroměstské cestování na kole (ať už za prací, za zábavou, nebo třebas do obchodu), které je jak efektivní, tak ekologické.
2.8 Cyklostezka na Křenovice
Bezpečná nemotorová doprava – pro cyklisty, in-line brusle i pěší – to je naší prioritou na trase ze Slavkova do Křenovic. Budeme se snažit o systematické dobudování cyklostezek v našem okolí, stejně jako je to v ostatních moderních městech.
Obecně je jednou z našich priorit vytvoření podmínek pro rozvoj pěší, cyklistické či jiných alternativních forem dopravy na území našeho města i v jeho bezprostředním okolí.
Městské služby
Budeme mimo jiné podporovat dlouhodobou snahu města o zajištění kvalitních podmínek zdravotní péče a sociálních služeb. Stejně jako v oblasti školství, i v oblasti sociálních a zdravotních služeb bylo zanedbáno dost. A my to chceme napravit.
Budeme dále podporovat služby senior taxi a organizované volnočasové aktivity seniorů. Zasadíme se o rozšíření kapacit domu s pečovatelskou službou. Je také nutné ve Slavkově do budoucna udržet – a ideálně i přivést další – lékaře, zubaře a jiné zdravotní pracovníky.